Een Creative weet als geen ander wat de smaak van het publiek is en is in staat songwriters en artiesten te vinden die naar verwachting succesvol zullen zijn. Creatives zijn overal. Van de grootste festivals tot de kleinste kroegjes. Ze ‘scouten’ nieuw talent online, op events voor muziektalent, via ingezonden demo’s, optredens en via hun netwerk.
De publisher heeft een groot netwerk in de entertainment industrie. Hij of zij gebruikt zijn contacten om jouw composities en teksten te promoten bij managements van artiesten, DJ’s, platenmaatschappijen, radio- en TV-zenders, reclamebureau’s en buitenlandse uitgevers. Zodat de liedjes worden opgenomen door artiesten, worden gereleased door platenmaatschappijen en gebruikt in bijvoorbeeld speelfilms en commercials (zogenoemde sync-deals). Zo werkt de publisher mee aan je carrière. En denkt mee. Korte termijn en lange termijn. Creatief en zakelijk. Daarom werken de meeste songwriters met een publisher.
Als artiest of songwriter kun je tegenwoordig veel doen. Je kunt zelf al vrij goede opnames maken op je computer en ook het releasen ervan kun je vanuit je zolderkamer voor elkaar krijgen. Maar om echt stappen te kunnen zetten is het vaak waardevol om partners te hebben die jou helpen en ondersteunen. Zo’n partner is een music publisher.
Als artiest of songwriter kun je tegenwoordig veel doen. Je kunt zelf al vrij goede opnames maken op je computer en ook het releasen ervan kun je vanuit je zolderkamer voor elkaar krijgen. Maar om echt stappen te kunnen zetten is het vaak waardevol om partners te hebben die jou helpen en ondersteunen. Zo’n partner is een music publisher.
De creatives die bij uitgevers werken – ook wel A&R managers genoemd, wat staat voor artist & repertoire – helpen songwriters met hun carriere en ook om hun liedjes nog beter te maken. Bijvoorbeeld door ze in contact te brengen met andere liedjesschrijvers.