Je publisher beschermt je composities tegen ongeautoriseerd gebruik. Dus als iemand jouw muziek zonder eventueel benodigde toestemming gebruikt in een commercial, film of ander liedje.
Soms geeft een uitgever een voorschot op toekomstige royalty’s, inkomsten uit je auteursrecht, zodat je even vooruit kunt en de tijd hebt om je te richten op waar je het beste in bent: componeren of tekstschrijven.
Als je als liedjesschrijver samen gaat werken met een publisher is de standaardverdeling van de liedjes volgens het Nederlands auteursrecht alsvolgt: 33.33% voor de tekstschrijver, 33.33% voor de componist en 33.33% voor de uitgever. Bij instrumentale muziek is de verdeling tussen componist en uitgever 50/50%. Soms worden tussen uitgevers en liedjesschrijvers onderling extra afspraken gemaakt waardoor de verdeling iets anders wordt.
De uitgever controleert onder andere BumaStemra en andere buitenlandse ‘collecting societies’, dus of alle inkomsten uit bijvoorbeeld airplay, optredens, verkoop en gebruik in films of commercials – in binnen- en buitenland – kloppen.
Als iemand een stukje van je liedje wilt gebruiken in een nieuw nummer – ook wel samplen genoemd – dan onderhandelt de uitgever een passende vergoeding of royalty. Als je zelf een stukje uit een liedje van een andere schrijver wilt gebruiken, dan kan je publisher je helpen bij het clearen van daarvan en eventuele onderhandelingen voor je doen sample. In debovenstaande video over Sampling hoor je daar alles over. Jouw publisher helpt je te voorkomen dat je ongeautoriseerd van een ander liedje gebruik maakt.
Music publishers helpen je juridisch, administratief, creatief, zakelijk en commercieel én met het samen richting geven aan je carrière als songwriter. Dat scheelt jou heel veel tijd, die je kunt besteden aan het creëren van nieuwe muziek.
Als artiest of songwriter kun je tegenwoordig veel doen. Je kunt zelf al vrij goede opnames maken op je computer en ook het releasen ervan kun je vanuit je zolderkamer voor elkaar krijgen. Maar om echt stappen te kunnen zetten is het vaak waardevol om partners te hebben die jou helpen en ondersteunen. Zo’n partner is een music publisher.
Als artiest of songwriter kun je tegenwoordig veel doen. Je kunt zelf al vrij goede opnames maken op je computer en ook het releasen ervan kun je vanuit je zolderkamer voor elkaar krijgen. Maar om echt stappen te kunnen zetten is het vaak waardevol om partners te hebben die jou helpen en ondersteunen. Zo’n partner is een music publisher.
De creatives die bij uitgevers werken – ook wel A&R managers genoemd, wat staat voor artist & repertoire – helpen songwriters met hun carriere en ook om hun liedjes nog beter te maken. Bijvoorbeeld door ze in contact te brengen met andere liedjesschrijvers en producers en ze samen te laten werken, onder andere in writing camps.